wybor opony

Opony radialne i diagonalne – czym się od siebie różnią?

Opony dostępne na rynku różnią się od siebie przede wszystkim wymiarami i rodzajem gumy. Mogą mieć także różną głębokość oraz kształt bieżnika, co wpływa na ogólny komfort jazdy. Ogromne znaczenie ma także kord, czyli szkielet opony. W zależności od tego, w jaki sposób jest on ułożony wyróżnia się opony radialne oraz diagonalne. Warto przyjrzeć się im bliżej i poznać różnice, jakie występują między nimi.

Opony radialne posiadają nici tworzące osnowę kordu ułożone prostopadle do kierunku jazdy. Dzięki temu nie przeplatają się ze sobą. Są one bardzo gęsto rozłożone obok siebie, a końce włókien zawinięte są wokół drutówek, które zlokalizowane są w stopkach opony. W przypadku opon radialnych nad kordem umieszczone są dodatkowe wzmocnienia, które tworzą opasanie. Z kolei opony diagonalne składają się z krzyżujących się ze sobą po kątem. Przy ich produkcji wykorzystuje się co najmniej dwie warstwy kordu. Jest to zdecydowanie sztywniejsze ogumienie, dlatego nie stosuje się w nim już dodatkowego opasania. Wykonywane jest ono jednak w przypadku głównie opon motocyklowych. Ogumienie diagonalne z opasaniem jest bowiem wytrzymałe na odkształcenia, na jakie są narażone opony podczas jazdy z dużą prędkością.

Wady i zalety opon radialnych i diagonalnych

Opony radialne są zdecydowanie częściej wybierane głównie ze względu na ich trwałość. Doskonale odprowadzają one ciepło wytarzane podczas dynamicznej jazdy. Jest to możliwe dzięki temu, że są cieńsze i szybciej się rozgrzewają. Charakteryzują się także lepszą przyczepnością do podłoża oraz podwyższoną odpornością bieżnika. Zapewniają bezpieczną jazdę dzięki temu, że świetnie odprowadzają wodę, co zapobiega poślizgom. Wyróżniają się także niższymi oporami toczenia. Nieco gorzej amortyzują jednak jazdę po nierównościach oraz mogą generować większy hałas.

Opony diagonalne są obecnie stosowane coraz rzadziej. Wykorzystuje się je głównie do pojazdów rolniczych, motocykli oraz samochodów terenowych. Są bowiem sztywne i skutecznie tłumią nierówności. Ich bieżnik jest zaprojektowany w taki sposób, aby skutecznie oczyszczał się z błota oraz kamieni. Ich ściany boczne są także odporne na uszkodzenia, dzięki czemu są lepiej zabezpieczone podczas jazdy po nierównym terenie. Ze względu na to, że składają się z większej ilości warstw gorzej odprowadzają temperaturę i nie nadają się do szybkiej jazdy. Nie dają także takiego komfortu podróżowania, jak ma to miejsce w przypadku opon radialnych.