Suplementy diety to produkty wspomagające pracę organizmu przez dostarczanie niezbędnych minerałów i witamin. Nie są zaliczane do leków, bo nie leczą chorób. Co za tym idzie, nie są obłożone tak restrykcyjnymi normami produkcyjnymi co medykamenty. Dlatego coraz więcej osób przechodzi do ofensywy i wprowadza własne linie suplementów diety na rynek. Oto wymagania, które muszą być spełnione przez takich producentów. Przeczytaj!
Prawne regulacje producentów suplementów diety
Jako suplement diety można sprzedawać mnóstwo witamin i minerałów w najróżniejszych formach. Zanim jednak dojdzie do dystrybuowania produktu, należy uwzględnić zasady prawne. Jak sugeruje producent suplementów diety Exim Pharma, najważniejsze jest uzyskanie pozytywnej opinii Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W tym celu należy wystosować elektroniczne lub fizyczne dokumenty, w których zawrzesz:
- nazwę produktu i producenta;
- formę produktu (kapsułki, syrop);
- wzór oznakowania;
- kwalifikację lub rodzaj suplementu przyjęty przez producenta;
- skład jakościowy produktu z uwzględnieniem substancji czynnych;
- skład ilościowy wszystkich składników;
- dane podmiotu, który wprowadza produkt do obrotu po raz pierwszy.
Oprócz tego konieczne jest wdrożenie standardów produkcyjnych np. GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna), GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) oraz HACCP (System Analizy Kontroli i Krytyczne Punkty Kontroli).
Zasady wprowadzania suplementów diety na rynek
Poza regulacjami prawnymi konieczne jest również uwzględnienie innych kwestii, zanim nastąpi produkcja suplementów diety. Przede wszystkim firma odpowiedzialna za produkt musi ustalić, co i w jakiej ilości zamierza sprzedawać. Konieczne jest też określenie zalecanej i nieprzekraczalnej dziennej dawki suplementu. Producent musi też określić dokładny skład jakościowy oraz ilościowy produktu i umieścić go na etykiecie. Samo opakowanie również ma ogromne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz marketingu. Po pierwsze pewne substancje nie mogą być wystawiane na działanie promieniowania UV, więc wymagają np. ciemnych buteleczek. Poza tym należy uwzględnić odpowiednią szatę graficzną, która będzie zachęcała do stosowania produktu. Wszystko to sprawia, że wypuszczenie na rynek suplementów diety wiąże się z wiedzą i zapleczem laboratoryjnym.