wgniecenie karoserii

Jak duże wgniecenia na karoserii można usunąć metodą bezinwazyjną?

Niewiele trzeba, by na karoserii samochodu pojawiły się wgniecenia. Wystarczy chwila nieuwagi przy parkowaniu a nawet postawienie samochodu pod drzewem, z którego spadają owoce czy gałęzie. Kiedyś tego typu usterki usuwało się poprzez „wyklepanie” i polakierowanie blachy. Dziś dostępną i powszechnie stosowaną metodą jest technika PDR, która nie niszczy blachy. Jakiej wielkości wgniecenia można przy jej pomocy usuwać.

Czym jest metoda PDR?

Paintless Dent Repair, czyli w skrócie metoda PDR to rozwiązanie stosunkowo nowe w branży motoryzacyjnej. Jest to technika nieinwazyjnego usuwania wgnieceń w karoserii samochodu, powstałych np. w wyniku gradobicia bądź niewielkich stłuczek. Naprawa tego typu może być przeprowadzana na dwa sposoby, a więc poprzez:

  • wypychanie – wgłębienie na karoserii jest prostowane od strony wewnętrznej karoserii. Wypychanie stosuje się na tych elementach karoserii, do których można się łatwo dostać od wewnętrznej strony, np. masce silnika, Do naprawy używane są tzw. wypychacze o kształcie i wielkości dopasowanej do kształtu i wielkości wgniecenia;
  • wyciągania – stosowane jest do prostowania wgłębień w elementach, do których trudno się dostać od strony wewnętrznej, np. drzwi lub dachu. Polega na przyklejeniu do karoserii tzw. grzybka, które następnie pociąga się, prostując tym samym blachę. Wyciąganie bywa nazywane również metodą na klej.

W obu przypadkach bardzo ważne jest zastosowanie odpowiednich środków – poza narzędziami, czy klejem termotopliwym ważne jest stosowanie specjalnych lamp z odbłyśnikiem, które umożliwiają dokładne zlokalizowanie wgłębienia, określenie jego kształtu i wielkości oraz kontrolowanie przebiegu prostowania. Metoda PDR wymaga również doświadczenia – niewłaściwe stosowanie jej może prowadzić do uszkodzenia lakieru lub blachy. Dlatego warto tego typu naprawę pozostawić fachowcom, takim jak firma Real Auto Service Studio.

Jak duże wgniecenia można usuwać metodą PDR?

Metoda PDR, choć pozwala szybko i tanio naprawić wgniecenia karoserii, to ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie zda ona egzaminu w przypadku uszkodzeniu, w wyniku których doszło do uszkodzenia warstwy lakieru lub rozciągnięcia i pęknięcia blachy. Nie sprawdzi się również do prostowania uszkodzeń w miejscu występowania szpachli czy pokrytego nieoryginalnym lakierem. Co z rozmiarami uszkodzeń?

Teoretycznie na ma żadnych ścisłych wytycznych w tej kwestii, praktyka jednak pokazuje, że PDR sprawdzi się najlepiej w przypadku pojedynczych wgnieceń o rozmiarze do kilku centymetrów. Wyprostowanie całej karoserii, która np. w wyniku gradobicia uległa znacznemu uszkodzenia będzie procesem nie tylko czasochłonnym, ale również kosztownym.