wozki paletowe

Z jakich części składają się wózki paletowe?

Podnośnik paletowy, wózek paletowy, paleciak… Chociaż możemy spotkać się z różnymi nazwami, to zawsze przed oczami staje nam ten sam pojazd kołowy tak często widywany w sklepach czy na magazynach. To dzięki niemu każdy pracownik może przewozić palety z produktami czy inne materiały. A wszystko to bez dodatkowego wysiłku fizycznego. Jak zbudowane są paleciaki? Odpowiadamy w naszym artykule.

Podnośnik paletowy – najważniejsze elementy

Z jakich elementów składa się podnośnik paletowy? Jak się okazuje, jego budowa nie jest taka prosta. Najważniejsze komponenty umożliwiające podnoszenie przedmiotów to:

  • korpus wózka z widłami,
  • pompy hydrauliczne,
  • tłoki,
  • dyszle.

Działanie wózka paletowego opiera się oczywiście na układzie hydraulicznym. Tłok napędzany dyszlem sterowania z dźwignią regulacji stopnia działania naciska na pompkę. To ona powoduje wzrost ciśnienia oleju hydraulicznego. Ciśnienie to unosi tłok w siłowniku głównym. Oczywiście w układzie zastosowano również łożyska, które zmniejszają tarcie.

Dodatkowe komponenty wózków paletowych

W zależności od rodzaju wózka widłowego mogą one mieć dodatkowe elementy poprawiające komfort pracy. Co spotykamy najczęściej? Jak wyjaśnia pracownik Tor Industries – producent wózków paletowych:

Ciekawym dodatkowym elementem wózków jest wskaźnik wagi. Dzięki niemu można od razu ważyć różnego rodzaju towary. Istnieją wskaźniki bardzo dokładne wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, ale także moduły o mniejszej dokładności, gdy potrzebna jest tylko orientacyjna waga przedmiotu.

Sam układ hydrauliczny i dodatkowe akcesoria to oczywiście nie wszystko. Nie mniej ważne są koła i rolki. Koła podnośnika paletowego ręcznego najczęściej wykonane są z poliuretanu, nylonu, gumy lub vulkollanu. Poliuretan jest trwały i wytrzymały, ale bardzo głośny. Może też rysować posadzkę. Nylon natomiast nie pozostawi po sobie śladów, ale jest mniej odporny na uszkodzenia. Często wybierane koła gumowe z pewnością będą ciche, ale szybko ulegną zużyciu. Vulkollan jest najdroższy, ale zapewnia najlepszy stosunek jakości do wytrzymałości. Poza tym sprawdza się nawet w miejscach narażonych na działanie silnych związków chemicznych. Rolki paleciaka natomiast stanowią dodatkowy punkt podparcia dla całego pojazdu. Mogą być pojedyncze lub podwójne, z czego te drugie zapewniają większą stabilność.